صفحه نخست
صفحه نخست

نیاز به امنیت در کودکان

نیاز به احساس امنیت در کودکان یکی از نیازهای اصلی کودکان است که باعث می شود کودک به این دنیا اعتماد کرده و به کشف دنیا بپردازد و این امنیت را والدین باید در کودک به وجود بیاورند و احساس امنیت کودکان بستگی به رفتار والدین با کودک دارد.

اگر والدین با کودک صمیمی باشند و نیازهای او را به موقع پاسخ بدهند کودک به دنیا اعتماد می کند و احساس امنیت نسبت به اطرافش در او به وجود می آید. مراقبت از کودک ، تغذیه او ، نظافت او ، توجه به گریه کردن کودک همه از مواردی هستند که در به وجود آمدن احساس امنیت و ایمنی بسیار مهم هستند . در ادامه این مقاله به بیان احساس امنیت در کودکان می پردازیم .

نیاز به امنیت در کودکان
نیاز به امنیت در کودکان

برآورده شدن این نیاز در درجه اول به وجود امنیت در روابط مستحکم خانوادگی و امنیت حاصل از محیطی امن و آشنا بستگی دارد که این محیط باید منظم و قابل پیش بینی باشد . این موارد باعث می شوند دنیا در نظر کودک محیطی قابل پیش بینی به نظر برسد که به او کمک می کند با جهان سرشار از تغییرات رو به رو شود .
ماهیت و شدت احساسات کودک به گونه ای است که بیش از همه احساس ایمنی او را تهدید می کند و اگر چارچوب زندگی کودک ایمن باشد او جرات پیدا می کند تا با اطمینان از ایمن بودن به جست و جوی جهان بپردازد .
کیفیت روابط خانوادگی مهم ترین اصل برای رشد و تحول روانی کودک محسوب می شود که این روابط شامل رابطه پدر و مادر با هم ، خواهر و برادرها و روابط با خویشاوندان را شامل می شود . همسو بودن انتظارات والدین با سبک های فرزند پروری انان حس ایمنی کودک را افزایش می دهد .

اصرار کودک بر اینکه امور روزانه دقیقا با همان نظم و ترتیب اجرا شوند نقش روال روزانه را در تحول کودکان درحال رشد نشان می دهد مثل آداب خوابید و قصه ها که دقیقا باید با همان کلمات بیان شوند . اینکه والدین به کودک اجازه بدهند تا در خانه رفتارهای خاص خود را پیش بگیرد دو مزیت دارد :

  1. این واقعیت که کودک می تواند به اعمال نادرست دست بزند و در مقابل خواسته های تحمیلی دیگران بایستد یک سوپاپ اطمینان ارزشمند برای بالندگی و کنترل بیشتر او محسوب می شود .
  2. کودک به تدریج می آموزد که در محیط خانوادگی خاص او رفتارهای خاصی قابل پذیرش هستند و این امر به او کمک می کند تا بعد ها در محیط های دیگر مثلمدرسه نیز این موضوع را به خوبی درک کند .
ایجاد امنیت
ایجاد امنیت

ایجاد امنیت با معیارهای رفتاری که پدر و مادر تعیین می کنند ارتباط مستقیم دارد ، اینکه کودک بداند پدر و مادر چه انتظاراتی از او دارند و بعد ها بزرگ تر شد متوجه علت ان شود باعث می شود بزرگ تر شدن برایش دشوار نباشد .

کودک حتما به اشتباه و نافرمانی دست می زند ولی ایکه بداند چه کاری درست و چه کاری غلط است به پیش بینی پذیر بودن محیط وی کمک می کند ولی اگر در برابر همان رفتار کودک ، والدین واکنش های متفاوتی نشان بدهند کودک مرز بین اصول کلی و سلیقه فردی را تشخیص نمی دهد .
مهم ترین نکته در نیاز به امنیت کودکان این است که زندگی خانوادگی مستحکم احساس پیوستگی فردی کودک را تامین می کند و او را صاحب گذشته و آینده ای خاص می کند . کودک با مرتبط دانستن گذشته خود با آینده اش ( از طریق تماشای عکس های گذشته و … ) به خود انگاره ای منسجم دست می یابد و تصورش از خودش شکل می گیرد که برای داشتن شخصیتی سازگار ضروری است .

 

منبع:

مقاله‌ای از سایت فیلیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *