صفحه نخست
صفحه نخست

چگونه با نوجوانان صحبت کنیم؟

دوران نوجوانی و بلوغ یکی از حساس‌ترین دوران زندگی هر فرد است. این دوران هم برای نوجوانان چالش دارد و هم برای اطرافیان آنان، خصوصاً والدین.

چگونه با نوجوانان صحبت کنیم؟
چگونه با نوجوانان صحبت کنیم؟

نوجوانی و بلوغ

مدها می‌آیند و می‌روند. فناوری نوآوری به همراه دارد. کلمات عامیانه جدید به صحنه می‌آیند. اما یک چیز در مورد دوران دبیرستان تغییر نمی‌کند: نگرانی‌های نوجوانان.

کوین کوچینسکی، مشاور دبیرستان و نویسنده کتاب پشت درب مشاور در مورد اعترافات واقعی نوجوانان، محاکمات و پیروزی‌های آنان می‌گوید: «بچه‌های امروزی نگرانی‌های زیادی در مورد رابطه جنسی، مواد مخدر و الکل دارند که نوجوانان برای دهه‌ها دچار آن بوده‌اند. آن‌ها نسبت به فشارهای دانشگاهی استرس دارند و نگران آینده خود هستند. نوجوانان نگرانند که تنها اخلاق کاری خوب برای مبارزه با افزایش رقابت برای دانشگاه کافی نیست و آشکارا از اینکه تعداد کمی از بزرگسالان به آن‌ها گوش می‌دهند شکایت دارند.»

کوچینسکی که از سال ۲۰۰۲ در دبیرستان کوزینو در وارن، میشیگان، فعالیت می‌کند راهنمایی‌های زیادی برای والدینی که به دنبال آگاهی بیشتر از پریشانی‌های ذهنی نوجوانان آمریکایی هستند، ارائه می‌دهد. برخی از نکات وی:

لطفاً در مورد رابطه جنسی با نوجوانان خود صحبت کنید. کوچینسکی می‌گوید: «بحث در مورد دوست‌یابی و رابطه جنسی مهم است.» با این حال او ذکر می‌کند که والدینی را دیده که یا «بیش از حد نگران صحبت کردن» در مورد رابطه جنسی هستند یا ممکن است تا اوایل بلوغ این موضوع را مطرح نکرده باشند. با این تصور که نوجوانان از اصول اساسی آگاهند، پس این دوباره کاری برای چیست؟! «پس چگونه بچه‌ها در مورد رابطه جنسی و بارداری یاد می‌گیرند؟» کوچینسکی می‌پرسد. «از همسالان خود.» در حالی که بعضی از بچه‌ها از دیگران آموزش اشتباه می‌بینند، همان‌طور که بسیاری از آن‌ها تحت تأثیر تصمیمات خطرناک همسالان خود قرار می‌گیرند.

نوجوانی و بلوغ
نوجوانی و بلوغ

به عنوان مثال کوچینسکی می‌گوید بیشتر بچه‌هایی که او می‌شناسد سکس دهانی را نوعی رابطه جنسی نمی‌دانند. «اگر این مقاربت نباشد، در چشم آن‌ها نوعی نوازش جنسی پرحرارت است.»

او به عنوان مشاور مدرسه راهنمایی، مکانی امن برای نوجوانان فراهم می‌کند تا در مورد سوالات خود در زمینه رابطه جنسی به طور آزادانه بحث کنند و محرمانه ماندن و قضاوت نشدن را نیز تضمین می‌کند. او همچنین توصیه می‌کند که در مراحل بعدی با پدر و مادر خود حرف بزنند.

احترام بگذارید. به بچه‌ها اجازه صحبت دهید. اول گوش کرده سپس قضاوت کنید. «ارزش دادن به احساسات کودکان و رفتار با آن‌ها به عنوان اشخاص خاص مهم است.» «حتی اگر من با موضع گیری آن‌ها در مورد موضوعی مخالف باشم، احترام گذاشتن به حق صحبت آن‌ها امکان بحث بیشتر را فراهم می‌کند. فقط در این صورت می‌توانم سوال بپرسم و متوجه مشکلات شوم.»  اگر بچه‌ای بگوید، «من عاشق شده‌ام»، می‌پرسم: «عشق برای شما چه معنی دارد؟» با شنیدن پاسخ چیزهای زیادی متوجه می‌شوید.

اجازه دهید نوجوانان گزینه‌های خود را داشته باشند. کوچینسکی می‌گوید: «من دوست دارم در موقعیت‌های خاصی ایفای نقش کنم.» خواه درمورد مواد مخدر و الکل باشد یا روابط و فشارهای تحصیلی. «من از دانش‌آموزی می‌خواهم که به انتخاب‌هایی که انجام می‌دهد فکر کند. سپس می‌پرسم: »این اتفاق چگونه پیش می‌رود؟ درک بقیه افراد از شما چگونه خواهد بود؟ چه احترامی کسب خواهید کرد؟ این فرصتی است که باعث می‌شود آن‌ها فکر کنند.»

استرس دانشگاه را جدی بگیرید. فشار دانشگاه مسئله بچه‌گانه‌ای نیست. «فشار بدست آوردن نمرات عالی در آزمون‌های ورودی و ندانستن اقدامات لازم برای ورود به دانشگاه» نگرانی به بار می‌آورد. والدین گرفتار می‌شوند، سوالاتی مانند «راه ورود فرزندم چیست؟»، «چگونه می‌تواند پیشرفت کند» و…

نوجوانی و بلوغ
نوجوانی و بلوغ

سخن نهایی

دوران نوجوانی و بلوغ دوران بسیار مهم و حساسی است که بسیاری از آینده فرد به آن بستگی دارد. در همین راستا، برای داشتن مشاوره مربوط به دوران نوجوانی و بلوغ با مشاوران و پزشکان، می‌توانید از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید و با پزشک در ارتباط باشید.

منبع:

مقاله‌ای از سایت درمانکده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *