صفحه نخست
صفحه نخست

مدیریت رفتار بد فرزندان در خارج از خانه

بسیاری از والدین این تجربه را دارند که وقتی بیرون از خانه در جمع دوستان یا در حال خرید کردن هستند فرزندشان رفتارهای بد مثل جیغ و داد کردن از خود نشان می دهد و والدین نیز نمی دانند چگونه باید به این رفتارها واکنش نشان بدهند. حتما این فکر نیز به ذهنتان آمده که “دیگر او را با خودم به جایی نمی برم”. والدین می توانند رفتارهای ناراحت کننده فرزندشان را بهبود ببخشند. شما باید مهارت های انضباطی صحیح را بلد باشید و تنها روش موثرتان نق زدن و سرزنش کردن نباشد. شما باید آموزش قوانین را از نوزای شروع کنید ولی اگر این کار را نکرده اید با توجه کردن به ادامه این مقاله می توانید نحوه مدیریت رفتار بد فرزندان در خارج از خانه، منزل دوستان و فامیل، نحوه برخورد با فرزند در فروشگاه ها، بازاهای خرید و رستوران ها و همچنین کنترل رفتار کودک در ماشین و مسافرت را یاد بگیرید.

مدیریت رفتار بد فرزندان در خارج از خانه1
مدیریت رفتار بد فرزندان در خارج از خانه

مدیریت رفتار بد فرزندان در منزل دوستان و فامیل

برای مدیریت رفتار بد فرزندان در منزل دوستان و فامیل کودک خود را برای ملاقات های خارج از خانه آماده کنید و از او بخواهید که چند اسباب بازی و کتاب را با خود بردارد چون هنگامی که شما در حال صحبت کردن هستید او نیز باید سرگرمی جذابی داشته باشد.
قبل از ترک خانه رفتاری را که از او انتظار دارید برایش دقیقا مشخص کنید و توضیح دهید . رفتارهای بدی که با جریمه همراه خواهند بود دقیقا برایش روشن کنید . در صورتی که او رفتار مناسبی داشت بلافاصله پس از رسیدن به خانه او را تحسین کنید و پاداش بدهید . اگر می خواهید رفتارهای بد او را در حین مهمانی کنترل کنید از روش محرومیت زمان مند استفاده کنید ، یعنی در ان خانه بگردید و یک مکان کسل کننده پیدا کنید و او را به ان مکان بفرستید به ازای هر سال سن کودک یک دقیقه را در نظر بگیرید . البته باید قبل از اجری این روش در مهمانی کودک در خانه با این روش محرومیت آشنا شده باشد . اگر کسی در این کار دخالت می کند یا مکان مناسبی در ان خانه پیدا نکرده اید از صندلی عقب اتومبیل خود استفاده کنید و خودتان بیرون ماشین منتظر باشد و حتما سوییچ را از روی ماشین بردارید . ( روش اجرای محرومیت زمان مند در مقاله ای جداگانه توضیح داده شده است ، این روش از روش های موثر اصلاح رفتار در کودکان است.)

مدیریت رفتار بد فرزندان در فروشگاه ها ، بازاهای خرید و رستوران ها

هنگامی که آماده بیرون رفتن می شوید رفتاری را که از کودک انتظار دارید به طور دقیق به او بگویید . در زمان خرید به سن کودک خود توجه داشته باشید و در مورد مدت زمانی که از او انتظار دارید بدون خسته شدن ، جیغ کشیدن و بدرفتاری به دنبال شما بیاید منطقی و معقول باشید .
اگر کودک شما خسته نیست ولی باز هم بدرفتاری می کند از روش محرومیت استفاده کنید ، یک راهرو خلوت یا یک نیمکت خالی پیدا کنید و کودک را روی آن بنشانید و خودتان نیز با کمی فاصله روی رفتار او نظارت کنید و به او توضیح دهید که چون رفتار خوبی در فروشگاه یا رستوران نداشته است باید محروم شود تا رفتار درستی نشان بدهد . بیشتر کودکان در این مکان ها به آرامی به محرومیت تن می دهند ولی اگر کودک شما زیاد گریه می کند از صندلی عقب اتومبیل خود استفاده کنید .
هنگامی که کودک شما در مکان های عمومی رفتار بدی از خود نشان می دهد مراقب باشید که ناخواسته این رفتار را تقویت نکنید و آن را پاداش ندهید . مثلا اگر مطمئن هستید که کودک شما خسته نیست ولی اصرار دارد که به خانه برگردید این کار را نکنید . اگر کودک شما رفتار مناسبی داشت او را در خانه تحسین کنید یا هنگام ترک فروشگاه یک خوراکی مورد علاقه برای او بخرید ولی این کار را فقط در صورتی انجام بدهید که او رفتار مناسبی داشته است .

مدیریت رفتار بد فرزندان در خارج از خانه2
مدیریت رفتار بد فرزندان در فروشگاه ها ، بازاهای خرید و رستوران ها

مدیریت رفتار بد فرزندان در ماشین و مسافرت

یک تجربه ناخوشایند برای والدین رانندگی و مسافرت با اتومبیلی است که بچه ها در صندلی عقب آن قشقرق به راه انداخته اند . مراقب باشید که همه و خودتان کمربند ایمنی را بسته باشید ، بستن کمربند ایمنی باعث می شود که کودکان از هم فاصله پیدا کنند و وارد فضای یکدیگر نشوند در نتیجه احتمال درگیری کمتر می شود . از کودکان خود بخواهید که یک کتاب یا بازی را برای داخل ماشین انتخاب کرده و با خود بیاورند . اگر قبل از به راه افتادن احتمال درگیری را پیش بینی می کنید به کودک بگویید که در صورت بروز فلان رفتار در داخل ماشین ، فلان پیامد ( جریمه یا محرومیت ) در انتظار آنها خواهد بود . زمانی که کودک بدرفتاری کرد به او یاداوری کنید که محروم خواهد شد و زمانی که شما در یک مکان برای استراحت توقف کردید بگذارید او چند دقیقه در ماشین تنها بماند ولی شما از دور مراقب او باشید . در تمامی موارد گفته شده مراقب باشید که به طور مکرر رفتار خوب کودک خود را با توجه و تحسین  و پاداش بدهید ، این کار را هم در منزل و هم خارج از منزل انجام دهید .

منبع:

مقاله‌ای از سایت فیلیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *