صفحه نخست
صفحه نخست

مثبت اندیشی برای نوجوانان

مثبت اندیشی برای نوجوانان

آیا تا به حال کسی به شما گفته است که تنها کاری که باید انجام دهید این است که “مثبت بمانید” و همه چیز درست می‌شود؟ خوش‌بینی یک ویژگی فوق‌العاده است، اما ایجاد مثبت اندیشی به چیزی بیش از امید به بهترین‌ها نیاز دارد. در عوض، این یک تمرین مداوم برای پرورش احساسات مثبت در هر جنبه‌ای از زندگی است.

به گفته باربارا فردریکسون، محقق برجسته در زمینه روانشناسی مثبت‌گرا، برای شکوفا شدن به یک رژیم غذایی ثابت از تجربیات خوب و احساسات شاد نیاز داریم. او از عبارت «لحظه‌های خرد احساسات مثبت» برای توصیف عادات و نگرش‌های روزمره استفاده می‌کند که ما را شادتر می‌کند و از سلامت روان ما حمایت می‌کند.

برای بچه‌هایی که هنوز یاد می‌گیرند چگونه احساسات نوجوان خود را تنظیم کنند، بسیار مهم است که شروع به ایجاد روش‌های جدید تفکر و عمل کنند که می‌تواند برای طولانی مدت با آنها باقی بماند. علاوه بر این، روال‌ها و روابط مثبت می‌تواند از نوجوانان در برابر اختلالات سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی و سوء مصرف مواد محافظت کند. علاوه بر این، اگر در حال بهبودی هستند، می‌تواند به آنها کمک کند تا سلامت روان خود را بازیابی کنند.

مثبت اندیشی برای نوجوانان
مثبت اندیشی برای نوجوانان

نظریه «گسترش و ساختن» احساسات مثبت

وقتی کارهایی را انجام می‌دهیم که از آنها لذت می‌بریم، به ویژه کارهایی که برای ما خوب هستند، احساس خوشبختی بیشتری می‌کنیم. اما برعکس هم عمل می‌کند: احساس شادی باعث می‌شود بخواهیم کارهایی را انجام دهیم که برای‌مان خوب است و از آنها لذت می‌بریم. فردریکسون این نظریه را «گسترش و ساختن» احساسات مثبت می‌نامد. در اصل، این یک حلقه بازخورد مثبت است. در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است:

  1. احساسات مثبت (مانند عشق، شادی و رضایت) منجر به طیف وسیع‌تری از افکار و اعمال می‌شود. وقتی احساسات مثبتی را احساس می‌کنیم، میل قوی‌تری برای کشف دنیای خود، بازیگوش بودن و لذت بردن از تجربیات خود داریم.
  2. افکار و اعمال جدید منجر به اکتشافات مثبت می‌شود. به عنوان مثال، هنگامی که ما کاوش می‌کنیم، ایده‌های جدیدی را کشف می‌کنیم. وقتی بیشتر بازی می‌کنیم، پیوندهای اجتماعی خود را تقویت می‌کنیم.
  3. این اکتشافات در طول زمان به توسعه منابع فیزیکی، روانی و اجتماعی ما کمک می‌کند. برای مثال، ممکن است مهارت‌های حل مسئله بهتر یا روابط سالم‌تری ایجاد کنیم.
  4. رشد شخصی در این زمینه‌ها باعث ایجاد احساسات مثبت بیشتری می‌شود و چرخه رفاه را ادامه می‌دهد.

فردریکسون می‌گوید مهم‌ترین احساسات مثبت عشق است. بنابراین، محاصره کردن خود با افرادی که واقعاً ما را می‌بینند و از ما حمایت می‌کنند، یک کلید اساسی برای خوشبختی است. علاوه بر این، برای نوجوانان، این به معنای دوستانی است که به جای رقابت، آنها را تشویق می‌کنند. علاوه بر این، به معنای اعضای خانواده است که عشق بی‌قید و شرط را ارائه می‌دهند و مربیانی که آنها را به روش‌های عاقلانه و مناسب راهنمایی می‌کنند.

اما همچنین می‌توانیم با افرادی که به خوبی نمی‌شناسیم یا اصلاً آنها را نمی‌شناسیم، روابط مثبتی را تجربه کنیم. به عنوان مثال، وقتی به باریستای خود از صمیم قلب تشکر می‌کنید، یا اجازه می‌دهید فردی که پشت سر شما در صف فروشگاه مواد غذایی است، جلوتر از شما برود، زیرا آنها فقط دو کالا دارند. فردریکسون می‌گوید که مبادلات مثبتی مانند این‌ها در واقع رفاه کلی ما را افزایش می‌دهد.

نظریه «گسترش و ساختن» احساسات مثبت

شکرگزاری و سلامت روان

یکی دیگر از روش‌های قدرتمند مثبت اندیشی برای نوجوانان، تمرکز بر قدردانی است. تحقیقات فردریکسون نشان داد افرادی که پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر قدردانی کردند، انعطاف پذیری بیشتری در برابر افسردگی نشان دادند. بنابراین، برای کسانی که از چالش‌های سلامت روان یا اختلالات مصرف مواد بهبود می‌یابند، «نگرش قدردانی» می‌تواند به آنها کمک کند تا به جلو بروند. نوجوانان به طور طبیعی تمایلی به قدردانی ندارند، بنابراین آنها باید راه‌هایی را بیابند تا این احساس مثبت را به منصه ظهور برسانند.

در اینجا چند روش وجود دارد که قدردانی در رویکرد آکادمی نیوپورت، از لحظه بیدار شدن نوجوانان تا زمانی که شب به رختخواب می‌روند، وجود دارد:

  • هر روز صبح سر میز صبحانه نیت مثبتی آماده کنید.
  • همکاری با همسالان در یک جلسه موسیقی درمانی یا ماجراجویی.
  • احساس ارتباط حیوان و انسان در جلسه اسب درمانی.
  • قدردانی از قدرت و توانایی بدن خود در کلاس یوگا.
  • تهیه لیست سپاسگزاری به عنوان یادآوری آنچه در آن روز خوب بود.
  • مثبت اندیشی نوجوانان و یافتن نقاط قوت ما.

برای نوجوانان مهم است که ترس خود را پشت سر بگذارند تا چیزهای جدید را تجربه کنند. با این حال، برای آنها به همان اندازه مهم است که بدانند نقاط قوت و توانایی‎های طبیعی آنها در کجا نهفته است. درک و استفاده از نقاط قوت ما باعث ایجاد عزت نفس و احساس موفقیت می‌شود که می‌تواند تقریباً در هر موقعیتی از زندگی اعمال شود.

در کنار استعدادها و توانایی‌های ذاتی، همه ما نقاط قوت درونی داریم که خود را به روش‌های مختلف نشان می‌دهند. تفکر مثبت برای نوجوانان توسط بسیاری از افراد به ویژه روانشناس مارتین سلیگمن، روانشناس بالینی نیل مایرسون و دانشمند کریستوفر پترسون مورد بررسی قرار گرفته است. آنها به طور گسترده تأثیر نقاط قوت شخصیت بر شادی و رفاه را مورد مطالعه قرار دادند. کار آنها پایه و اساس مؤسسه VIA در مورد شخصیت و VIA Classification of Character Strengths است که ۲۴ نقطه قوت شخصیت را فهرست می‌کند که همه ما در مقادیر کمتر یا بیشتر داریم.

دانستن نقاط قوت شخصیت خود می‌تواند به ما در مدیریت مشکلات، بهبود سلامت و رفاه و بهبود روابط روزانه کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از نقاط قوت می‌تواند ما را از آسیب‌پذیری‌هایی که منجر به افسردگی و اضطراب می‌شود، محافظت کند و همچنین به بهبود افسردگی کمک کند. نشان داده شده است که معرفی نقاط قوت شخصیت در اوایل زندگی مفید است: در مطالعه‌ای بر روی ۳۱۹ دانش آموز ۱۲ تا ۱۴ ساله، دانشمندان دریافتند که نوجوانانی که در تمرینات مبتنی بر نقاط قوت شخصیت شرکت می‌کردند، به طور قابل توجهی در مقایسه با نوجوانانی که در تمرین شرکت نکردند، رضایت بیشتری از زندگی داشتند.

ایجاد عادات جدید و مثبت

به گفته روانشناسان مثبت‌گرا، ما معمولاً با گرفتن یک تصمیم بزرگ و تغییر دهنده زندگی، شادی و رفاه طولانی مدت ایجاد نمی‌کنیم. در عوض، شادی نتیجه ایجاد تغییرات کوچک و مثبت زیادی در زندگی روزمره ماست. بنابراین، برای تقویت سلامت روان، نوجوانان نیاز به ایجاد عادات جدید و سالم دارند تا جایگزین مکانیسم‌های مقابله‌ای منفی مانند سوء مصرف مواد یا رفتارهای آسیب‌رسان به خود شوند. به طور همزمان، آنها باید به ریشه های این رفتارهای منفی بپردازند.

جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که ایجاد یک عادت ۶۶ روز طول می‌کشد. همه‌اش در تکرار است، انجام دادن کاری بارها و بارها باعث ایجاد عادت می شود. در نتیجه، نوجوانان می‌توانند با متعهد شدن به انجام کاری هر روز و پایبندی به آن عادت‌های خوبی ایجاد کنند.

ایجاد عادات جدید و مثبت
ایجاد عادات جدید و مثبت

۵ شیوه مثبت اندیشی برای نوجوانان:

  • تشخیص دهید چه چیزی باعث می‌شود در روتینی بیفتید که برای شما خوب نیست. آیا موقعیت یا رابطه خاصی وجود دارد که شما را متحیر کند؟ والدین می‌توانند با کمک ملایمت به نوجوانان به الگوهای رفتاری خود کمک کنند.
  • یک عادت بد را با یک عادت خوب جایگزین کنید. اگر می‌خواهید عادتی را ترک کنید، مطمئن شوید که یک روال یا سرگرمی سالم‌تر را جایگزین آن می‌کنید. به عنوان مثال، نوجوانانی که بعد از مدرسه با بازی‌های ویدیویی استراحت می‌کنند، می‌توانند به جای آن قدم بزنند، مطالعه کنند یا ورزش کنند. والدین می‌توانند با اطمینان از اینکه نوجوانان گزینه‌های سالم زیادی برای انتخاب دارند کمک کنند.
  • به خود یادآوری کنید که چرا می‌خواهید این عادت جدید را ایجاد کنید. فهرستی از تمام دلایلی که می‌خواهید این روال جدید را حفظ کنید و اینکه چرا این کار شما را خوشحال می‌کند، تهیه کنید. زمانی که برای پیگیری نیاز به تشویق دارید، به لیست نگاه کنید.
  • با عادت جدید خود به روش‌های سالم به خودتان پاداش دهید. چارلز داهیگ در کتاب خود به نام «قدرت عادت» به تحقیقات MIT نگاه می‌کند که نشان می‌دهد هر عادتی پاداشی دارد و چیزی که ما از روال خارج می‌کنیم. مطمئن شوید که روال جدید شما پاداشی را ارائه می‌دهد که بهتر زیستن را افزایش می‌دهد.
  • با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا حتی یکی از آشنایان که می‌خواهد همان عادت را ایجاد کند یا ترک کند، تماس بگیرید. تحقیقات در مورد ایجاد عادات ورزشی جدید نشان می‌دهد که داشتن یک دوست شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. وقتی همه با هم فعالیت جدید را انجام می‌دهند، والدین و خواهر و برادر می‌توانند به عنوان یک سیستم حمایتی برای نوجوانان عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *