صفحه نخست
صفحه نخست

مارمولک و داستان زندگی‌اش

مارمولک

مارمولک: “گومی زومی” و آوا امروز به منزل مادر بزرگ رفته اند تا هم دیداری تازه کنند و هم در این روزهای داغ امتحانات تنوعی داشته باشند. آوا، که در اتاقی مشغول خواندن و مطالعه دروس امتحانی بود، با شنیدن صدای در به خودش آمد.همین که در باز شد “گومی زومی” وارد شد و با شادی گفت: “آوا جونم ، همسایه طبقه پایینی حیاط را حسابی تمیز کرده و از ما دعوت کرده است که به آنجا برویم “.آوا با شنیدن این پیشنهاد از جا بلند شد و گفت: چه خوب! حسابی خسته شدم و تصمیم داشتم کمی استراحت کنم، بودن در هوای آزاد بهترین استراحت است.وقتی به حیاط وارد شدند بوی گل و گیاه تازه به مشام می رسید. همه شاد و سر حال، دور میز نشستند و صحبت و گفتگو تازه گل انداخته بود که دیدن یک مارمولک بزرگ و رنگی ،کام بچه ها را تلخ کرد.

ترس بی‌مورد بچه ها

آن ها با جیغ و داد صندلی هایشان را رها کردند و به داخل خانه دویدند. زن همسایه با دیدن  ترس بی‌مورد بچه‌ها فکر کرد کمی در این مورد با آنان گفتگو کند و آنان را با مارمولک خانگی آشتی دهد.بچه‌های عزیزم، مارمولک‌هایی که در منازل دیده می‌شوند یک گونه بنام ” گکوی دم زبر” هستند.این مارمولک‌ها سمی نیستند. تنها امکان دارد، روی پوست آنها، موادی باشد که اگر کسی پوستی حساس داشته باشد،و به آن دست بزند، پوستش ملتهب شود.

باور کنید فقط همین! پس ترس شما بی مورد است.مارمولک خانگی نه تنها آسیبی به ما نمی زند، بلکه کلی هم فایده دارد، تخم حشراتی مانند سوسری ها (همان هایی که اشتباهی به آنها سوسک می گوییم) و سایر حشرات را می خورند.شاید ما از قیافه و ظاهر آنان خوشمان نیاید، اما این دلیل نمی شود ما آنان را بکشیم و از بین ببریم.این حق آنهاست که در اطراف ما زندگی کنند.

اگر ما نمی توانیم با آنها در یک مکان زندگی کنیم، باید آن را بگیریم و در جایی بیرون از منزل، آزادش کنیم.اگر توجه کرده باشید،آنها چشم های درشتی دارد که برای دیدن در شب بسیار مناسب است.  پلک ندارد، و به جای آن یک پوسته ی شفاف روی چشمانش را پوشانده است.به نظر شما  چطور چشمانش را تمیز و مرطوب می کند؟مارمولک با زبانش چشمانش را لیس می زند.مارمولک در کف پایش زائده های مو مانند دارد،که به کمک آنها می تواند از جاهای لغزنده و هموار مانند دیوار ،به آسانی بالا برود.

کاربرد دم مارمولک

خوب است بدانید، دم مارمولک کاربردهای گوناگونی دارد،مارمولک با کمک دم، تعادلش را حفظ می‌کند و با ذخیره‌ی چربی آن، مانند یک منبع سوخت، عمل می‌کند. همچنین در زمان شکار شدن، دم مارمولک از بدن جدا می‌شود و تکان تکان می‌خورد تا حواس شکارچی پرت شود و مارمولک بتواند پا به فرار بگذارد.عمر مارمولک خانگی در حدود چهار سال است.امیدوارم دیگر کسی از مارمولک نترسد و پی کشتن او نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *