صفحه نخست
صفحه نخست

عید”بون باریکندان” از اعیاد ارمنی

عید “بون باریکندان” از اعیاد ارمنی

امروز قرار است عمه آناهید به خانه شان بیاید تا با همفکری همدیگر لباس و نقاب مناسب یرای بچه ها انتخاب کنند.فردا جشن عید “بون باریکندان” یکی از اعیاد ارمنه است. هر سال این روز ، با ذوق و شوق زیادی برگزار میشود.
گامی گاسی” دوست گامبیتی آناهید بسیار کنجکاو است که درباره این عید اطلاعات داشته باشد،پس به اصرار بچه ها، عمه خانم شروع به تعریف میکند:

عید ارامنه
عید

روز عید

بچه های عزیزم، ” بون باریگندان” به معنی زندگانی خوب ، شادمانی ، وفور نعمت و روز فراوانی است.
روز شنبه پیش از روزه ( فاصله زمانی میان ” بون باریگندان و عید پاک) را ” بون باری گندان” میگویند و در این روز برنامه غذا مفصل و گوناگون است.زیرا در زمان روزه بزرگ مردم از خوردن خوراکی های تهیه شده از گوشت ، ،شیر ،تخم مرغ و هر خوراکی که منشا حیوانی داشته باشد پرهیز می نمایند ، و توجه بر دعا ، نیایش و یاد خدا متمرکز میشود.

مراسم عید

یکی از رسوم جالب این عید وجود کارناوال و افراد نقابدار میباشد.و مردم همه با هم به سرور و شادمانی می پردازند.استفاده از نقاب ، لباس مبدل و تغییر ظاهری از شا خص های مهم این روز است.در روز ” بون باریگندان” همه با هم ،بدون توجه به مقام و درجه یکدیگر، آزادانه گفتگو میکنند و حتی عقاید و اعمال بزرگان را مورد انتقاد قرار میدهند.البته استفاده از نقاب رسمی بوده که در زمان های دور برای دور نگهداشتن شیاطین بکار میرفته است.در این روز هم به عنوان وسیله ای برای تغییر چهره، استفاده میشود.
پس از پذیرش مسیحیت در ارمنستان ،ارامنه بسیاری از جشنها و اعیاد را حفظ و با موازین دین نوین تطبیق دادند، جشن “بون باریگندان” نیز از همان رسوم دیرینه بوده که همچنان به موجودیت خود ادامه داده است.

ویژگی جشن

یکی از ویژگی های جشن “بون باریگندان” ، برقراری مساوات کامل میان عوام و بزرگان از یک طرف و غنی و فقیر از جانب دیگر است.
بعلاوه، در گذشته، در این روز همگان از آزادی کامل برخوردار بودند و حق داشتند بی پروا اعمال بزرگان و توانگران را بباد انتقاد بگیرند.
وجه اشتراک تمام مراسم و اعمال عید “بون باریگندان” بر اساس ،سرور و شادمانی مردم و عقیده آزاد اندیشی و آزادی گرائی برای همگان است.

جمله آخر

در زمان حال، عید “بون باریگندان” مانند گذشته ، با جلال و شکوه زیادی بر پا نمیگردد ، ولی همچنان یکی از اعیاد دلخواه بچه ها است به ویژه در آن دسته از خانواده ها که نوعروس و یا نورسیده دارند ، با شور خاصی برگزار میشود.
خوب بچه ها، امیدوارم استفاده کرده باشید، حالا تا دیر نشده، بجنبید تا لباس و نقاب مناسب تهیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *