صفحه نخست
صفحه نخست

روش های فرزندپروری و تاثیرات آن بر کودک

روش های فرزندپروری و تاثیرات آن بر کودک

تعاملی که والدین با فرزندان دارند تاثیر بسیار زیادی در شکل گیری شخصیت و سلامت روان فرزندانشان دارد به علاوه محیطی که کودک در آن رشد می کند بر رشد وی اثر گذار است ، والدین باید قبل از بچه دار شدن در مورد روش های تربیت کودک آگاهی کسب کنند و با آزمایش و پیش فرض های ذهنی کودک را بزرگ نکنند ؛ اهمیت این موضوع از این جهت است که روش فرزند پروری والدین ، روان و شخصیت کودک را در آینده شکل می دهد و به نوعی تضمین کننده سلامت روانی کودک است .
روش های فرزندپروری ترکیبی از رفتارهای والدین هستند که در موقعیت های گسترده ای روی می دهند و شرایط فرزندپروری پایدار و ثابتی را به وجود می آورند .
در این مقاله درباره انواع روش های فرزند پروری شامل روش مقتدرانه ، روش مستبدانه ، روش آسان گیر و روش بی اعتنا و تاثیرات این روش ها بر آینده و سلامت روانی کودک ، صحبت می کنیم .

 

روش فرزندپروری مقتدرانه
روش فرزندپروری مقتدرانه

روش فرزندپروری مقتدرانه

والدین مقتدر صمیمی و دلسوز بوده و نسبت به نیازهای کودک حساس هستند ، آن ها رابطه والد – فرزندی لذت بخش و خشنود کننده ای را برقرار می کنند که کودک را به سمت ارتباط نزدیک می کشاند ولی در عین حال کنترل قاطع و معقولی را اعمال می کنند ، روی رفتار پخته تاکید دارند و برای انتظارات خود دلیل می آورند .

هم چنین والدین مقتدر به تدریج استقلال مناسب به کودک داده و به او اجازه می دهند در زمینه هایی که آمادگی دارد خودش تصمیم بگیرد . این روش موفق ترین روش فرزند پروری است .
روش فرزندپروری مقتدرانه با پیامدهای مثبتی در آینده کودک همراه است که شامل : خلق و خوی خوش بینانه ، خویشتن داری ، پایداری در انجام وظایف محول شده ، همکاری ، عزت نفس بالا ، پختگی اخلاقی و اجتماعی و عملکرد تحصیلی مطلوب می باشد .

 

روش فرزندپروری مستبدانه

والدین مستبد سرد و طرد کننده هستند و کودک را از خود دور می کنند و هم چنین برای اعمال کنترل فریاد می کشند ، دستور می دهند ، عیب جویی و تهدید می کنند.

در فرزند پروری مستبدانه والدین برای فرزند خود تصمیم می گیرند و انتظار دارند کودک تصمیم آنها را بی چون و چرا قبول کند و اگر کودک سرپیچی کند به فشار و تنبیه روی می آورند ، آنها انتظار دارند فرزندانشان از دستورات بزرگترها بی‌چون و چرا اطاعت کنند ، به همین دلیل کمتر به گفتگو با آنها می‌پردازند.

نگرش والدین مستبد این است ” این کار را انجام بده چون من از تو خواسته ام آن را انجام دهی” .

 تاثیرات روش فرزند پروری مستبدانه شامل موارد زیر است :

  • فرزندان این والدین مضطرب و ناخشنود هستند .
  • عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند و وقتی ناکام می شوند با پرخاشگری واکنش نشان می دهند ،مخصوصاً پسران پرخاشگری و سرپیچی بیشتری نشان می دهند ، اگرچه دختران نیز پرخاشگری و سرپیچی نشان می دهند ولی دختران بیشتر ، افراد وابسته ای می شوند و قدرت تصمیم گیری ندارند ، به جست و جو کردن علاقه ای ندارند و کارهای دشوار را نمی توانند انجام دهند و مسولیت پذیر نیستند .
  • تحقیات نشان داده اند که فرزندان والدین مستبد در نوجوانی به احتمال بیشتری نسبت به بقیه دچار وسواس و اضطراب می شوند .
  • روش فرزندپروری آسان گیرانه

روش فرزندپروری آسان گیرانه

والدین آسان گیر صمیمی ولی آسان گیر یا بی توجه هستند . کنترل کمی بر رفتار فرزندان خود دارند و به آن ها اجازه می دهند در هر سنی که هستند خودشان تصمیم بگیرند که لازم است برای پیشگیری از لوس شدن کودک ، والدین این روش فرزندپروری را کنار بگذارند .
فرزندان آن ها می توانند هر وقت که بخواهند غذا بخورند ، بخوابند ، مجبور نیستند رفتار خوب را یاد بگیرند یا کارهای خانه را انجام دهند . در این خانواده ها قوانین ارتباطی وجود ندارد ، خواسته های والدین و فرزندان از یکدیگر مشخص نیست و والدین تسلیم خواسته های کودک شده و به او باج می دهند.
تاثیرات روش فرزندپروری آسان گیر شامل موارد زیر است :

  • این فرزندان سرکش و نا فرمان هستند .
  • از روی احساس و بی مقدمه دست به عمل می زنند و پیامدهای آن عمل را نمی سنجند .
  • بیش از حد پرتوقع بوده و به بزرگترها وابسته هستند که این وابستگی در پسران بیشتر است .
  • در انجام وظایف پایداری کمی دارند و کار محول شده را تمام نمی کنند .

روش فرزند پروری بی اعتنا

تربیت بی اعتنا نوعی بدرفتاری با کودک است که غفلت نامیده می شود . این والدین اغلب از فرزندان خود جدا و افسرده هستند و آنقدر غرق در استرس و فشار خانوادگی هستند که وقت و انرژی کمی برای فرزندان خود دارند ، نسبت به تصمیمات و نظرات کودک بی تفاوت هستند و اهمیتی به آن ها نمی دهند . در این خانواده ها هم نظارت و کنترل کم است و هم صمیمیت و محبت .

روش فرزند پروری بی اعتنا تقریبا تمام جنبه های رشد از جمله دلبستگی ، رشد شناختی ( تفکر ، استدلال ، قضاوت ، تصمیم گیری و …) و مهارت های اجتماعی کودک را مختل می کند .
تاثیرات فرزند پروری بی اعتنا شامل مشکلات پیشرفت تحصیلی و رفتار ضد اجتماعی می باشد .

منبع:

مقاله‌ای از سایت فیلیا

www.heyvafamily.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *