صفحه نخست
صفحه نخست

خونه تکونی عیدرو شروع کنیم بچه ها؟

سال جدید و خونه تکونی

مهران و پریسا به اتفاق دوست گامبیتی خود مشغول آماده شدن هستند تا همراه مادر، به خانه مادر بزرگ بروند تا خونه تکونی رو شروع کنن.
امروز قرار است مادر بزرگ ” خانه تکانی” کند و به کمک نیاز دارد. البته چند روزی است که مو ضوع صحبت مادر بزرگ فقط شده ” خانه تکانی ” و هر روز می پرسد : “پس کی خانه تکانی می کنیم؟ نکند” خانه تکانی” دیر بشود.
زود باشید ، بچه ها!!

خونه تکونی
خونه تکونی

“خونه تکانی” را شرو ع کنیم!”

مامان خانم همیشه به مادر بزرگ گوشزد می کند که لازم نیست در کار خانه ، حساسیت بیش از حد نشان دهد، ولی مادر بزرگ باز حرف خودش را می زند و تا همه جا از تمیزی برق نزند، ول کن ماجرا نمی شود.
با این حال که سنی از او گذشته ولی باز هم، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، با وسواس خاصی به سراغ ” خانه تکانی” می رود و حا ضر است سلامتی خود را فدای تمیز کاری بیش از حد بکند و به قول خودش حسابی ” خانه تکانی” کند.

 هیجان خونه تکونی

بچه ها که به اخلاق مادر بزرگ آشنا هستند ، خودشان را برای یک روز پر کار آماده کرده اند. برای “گاسی بو” دیدن این همه هیجان ، به دلیل نظافت خانه ، کمی غیر معمول است ،ولی او هم تصمیم گرفته در ” خانه تکانی” سهیم باشد، تا خاطره ی خوشی از این روز داشته باشد.
البته چند روزی میشود که مادر بزرگ تمیز کاری را شروع کرده است ، به طوری که وقتی بچه ها وارد شدند، گوشه و کنار خانه از تمیزی برق میزد ، ولی مادر بزرگ در کار ” خانه تکانی” سخت گیر است و به این زودی ، راضی نمی شود، دست از کار بکشد.

بچه ها،همین که رسیدند، با وظایف خود ،آشنا شدند.پس از تحویل گرفتن یک سری از شوینده های شیمیایی مختلف، قرار شد آنها ، ظروف داخل کابینت ها را در آورند و پس از شستن و خشک کردن ،دوباره سرجایش بگذارند.سپس چند تا قالیچه ی بزرگ و کوچک را ، حسابی بشورند.و در پایان، حیاط خانه را ، بطور کامل شستشو دهند.

مفهوم خونه تکونی

آنان با شنیدن این حرف ها، به هم نگاهی انداختند و با تعجب گفتند : این کارها چه سودی دارد؟مگر مادر بزرگ نمی داند ما با کمبود آب مواجه هستیم ، اسم این کار ” خانه تکانی ” نیست ! بلکه، به هدر دادن آب است !
شکی نیست که پاکیزگی و نظافت از مهمترین فعالیت های زندگی روزمره می باشند، ولی زیاده روی در آن ،برای سلامتی انسان ، همچنین محیط زندگی ، نه تنها فایده ای ندارد، بلکه پر از ضررهای زیادی است.
چه خوب می شد مفهوم “خانه تکانی” ،خانه و مکان زندگی ،به “خانه تکانی” ، رفتار و روابط انسانی ، تغییر جهت می یافت ،تا دنیا تبدیل به مکان بهتری ، برای زیستن ،می شد.

#گامبیت-نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *