صفحه نخست
صفحه نخست

بادگیر ها و فواید آنها در سیاره گامبیت

بادگیر

بادگیر:

امروز “گولی زومی” همراه سحر و خانواده اش به شهر یزد آمده اند. چند روزی از تعطیلات نوروزی باقی مانده و پدر بچه ها تصمیم گرفت از

فرصت استفاده کند و بچه ها را به دیدن شهر یزد، شهر بادگیر ها ،ببرد.
بعد از رسیدن و مستقر شدن، همگی به مرکز شهر رفتند تا دیدنی ها را از نزدیک ببینند.”گولی زومی” دفترچه یادداشت خودش را آورده بود تا از دیدنی ها و شنیدنی ها نکات مهم را یادداشت کند و برای دوستان گامبیتی اش ،تعریف کند.

توضیح بادگیرها:

پدر سحر، برای بچه ها توضیح داد که برخی از شهر های ایران مانند،یزد،کرمان،بندرعباس و کاشان بادگیر داشتند.بادگیر یعنی سازه ای که باد را می گرفت که متعلق به دوران قدیم است و در سال های اخیر و پس از استفاد ه از برق، مردم دیگر در منازلشان بادگیر نمی سازند.اما بعضی از آنها قدیمی هنوز هم فعال می باشند و گردشگران از آنها بازدید می کنند.در کشور های عربی واقع در حاشیه خلیج فارس، به این برج های خنک کننده، ” بادگیر” می گویند.بادجیر در ا صل همان کلمه ی بادگیر است.
گولی زومی و سحر، از شنیدن حرف های پدر هیجان زد ه شدند،آن ها خواستند بادگیر را از نزدیک ببینند و بیشتر با آن آشنا شوند.
پدر قبول کرد و و قتی برای دیدن آنها وارد ساختمانی قدیمی شدند،مسئول آنجا توضیحات خود را با طرح یک سئوال آغاز کرد.

اگر شما جای مردمان چند قرن پیش بودید،چه راهی برای خنک کردن خانه ها پیدا میکردید؟

همانطور که می دانید گرمای هوا در این مناطق و در فصل تابستان به چهل تا پنجاه درجه سانتی گراد می رسد.
بچه ها که جوابی نداشتند،ساکت ماندند تا ادامه تو ضیحات را بشنوند. او گفت: آن ها دریافته بودند که وقتی آب درون یک ظرف بخار میشود،ظرف خنک تر می شوداما آن ها موتوری برای به جریان انداختن هوا نداشتند.
در مناطقی که نزدیک کوه ها یا دریا هستند،بسیاری از روزها،بادی از طرف کوهستان و دریا به سمت دشتها می وزد.
ایرانی ها به این فکر افتادند که از این باد استفاده کنند.آنها برج هایی را در بالای منازل و دیگر ساختمان ها می ساختند که اسمشان بادگیر بود،یعنی باد را می گرفت.

مسئول عمارت در ادامه بیان کرد:

بادگیر دریچه ای دارد که رو به کوه یا رو به دریا ساخته می شد.پایین دریچه ، یک حوض آب میساختند .زمانی که باد می وزید،هوا وارد این دریچه ها می شد و از روی حوض آب ، می گذشت. آب، مانند کولر آبی ،گرمای هوا را می گرفت و بخار می شد.در نتیجه هوایی که از روی حوض آب ، عبور می کرد، خنک می شد.در مرحله بعد ،هوای خنک شده ،وارد اتاق های خانه می شد.با این روش،ایرانی ها،توانستند بدون مصرف انرژی، خانه های خودشان را خنک کنند.

بچه ها این داستان بادگیر بود.شما می توانید مطلب جدید دیگری اضافه کنید؟

#گامبیت-نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *