صفحه نخست
صفحه نخست

از کجا بفهمیم که سرماخوردیم؟!

از کجا بفهمیم که سرماخوردیم؟!

با حالت بدی از خواب بیدار می شوید. سرت درد میکنه شما حتی انرژی برای بلند شدن از رختخواب را ندارید و شما نمی توانید از بینی خود نفس بکشید. مشکل چیه؟ ممکنه سرما بخوری!

از کجا بفهمیم که سرماخوردیم؟!
از کجا بفهمیم که سرماخوردیم؟!

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. این فقط به این معنی است که می تواند بینی، گلو و سینوس ها را تحت تأثیر قرار دهد. ویروس سرماخوردگی در بدن شما نفوذ می کند و شما را بیمار می کند. راینوویروس شایع ترین ویروس سرماخوردگی است، اما بیش از ۲۰۰ ویروس می توانند باعث سرماخوردگی شوند. از آنجایی که تعداد آنها بسیار زیاد است، واکسن یا واکسنی وجود ندارد که از سرماخوردگی شما جلوگیری کند.

خوشبختانه، بدن شما در حال حاضر بهترین درمان سرماخوردگی – سیستم ایمنی بدن شما را دارد. سیستم ایمنی از بدن شما در برابر بیماری دفاع می کند. گلبول های سفید، جنگجویان اصلی سیستم ایمنی هستند. آنها ارتش خصوصی شما هستند که به شما کمک می کنند احساس بهتری داشته باشید. آن را بگیرید، ویروس های سرماخوردگی!

بچه ها چگونه سرما می خورند؟

مخاط مواد مرطوب و لزج داخل بینی، دهان و گلو است. هنگامی که شخصی عطسه یا سرفه می کند، قطرات مخاطی در هوا شناور می شود. تنفس این قطرات می تواند سرماخوردگی را از فردی به فرد دیگر منتقل کند.

همچنین اگر پس از دست زدن به چیزی که ویروس سرماخوردگی روی آن وجود دارد، چشم، بینی یا دهان خود را لمس کنید، می توانید سرما بخورید. کسنول بازی‌های ویدیویی، درهای مرکز خرید و میز مدرسه شما همگی نقاط داغ ویروس هستند. پس حتما دست های خود را مرتب بشویید.

شما عطسه می کنید زیرا اعصاب تحریک بینی شما را تشخیص می دهد و ریه ها را وادار می کند که هوا را از طریق بینی و دهان به بیرون برانند. یک عطسه می تواند با سرعتی بیش از ۱۰۰ مایل (۱۶۱ کیلومتر) در ساعت حرکت کند – سریعتر از یک ماشین در جاده، مگر اینکه در یک پیست مسابقه باشید!

علائم سرماخوردگی چیست؟

علائم یا نشانه‌ها سرنخ‌هایی هستند که به پزشکان می‌گویند بیمار هستید. هنگامی که با ویروس سرماخوردگی تماس پیدا کردید، ۲ تا ۳ روز طول می کشد تا علائم سرماخوردگی شروع شود. ممکن است برخی از علائم زیر را در سرماخوردگی داشته باشید:

  • تب پایین (۱۰۰-۱۰۱ درجه فارنهایت/۳۷.۲-۳۷.۸ درجه سانتی گراد)
  • لرز بدن
  • خارش یا گلودرد
  • عطسه، آبریزش بینی و آبریزش چشم
  • سرفه کردن
  • احساس خستگی و اشتها نداشتن
  • احتقان (زمانی که بینی شما گرفتگی دارد و نفس کشیدن سخت است)
علائم سرماخوردگی چیست؟
علائم سرماخوردگی چیست؟

چگونه می توانم احساس بهتری داشته باشم؟

سرماخوردگی اولین دلیلی است که بچه ها به دکتر مراجعه می کنند چون مدرسه نمی روند در خانه می مانند. کودکان می توانند شش تا ۱۰ بار در سال سرما بخورند که هر سرماخوردگی به طور متوسط ۷ تا ۱۴ روز طول می کشد.

در اینجا چند نکته وجود دارد که در صورت سرماخوردگی احساس بهتری داشته باشید:

  • روی به خوراکی های گرم بیاورید: نوشیدنی های گرم سرفه و گلودرد را تسکین می دهند و در عین حال خلط را نیز پاک می کنند. پس سوپ مرغ خود را بخورید (یا بنوشید)!
  • بخور بگیرید: دوش بخار به گرفتگی یا تحریک بینی کمک می کند یا یک دستگاه بخور (دستگاه رطوبت ساز) اجرا کنید تا خراشیدگی گلو و گرفتگی بینی شما را تسکین دهد. رطوبت سازها هوای اتاق را مرطوب می کنند که باعث شل شدن مخاط می شود.
  • عادات سالم را تمرین کنید: اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، خواب کافی داشته باشید و بدن خود را از طریق ورزش منظم حفظ کنید، سیستم ایمنی بدن شما آماده مبارزه با سرماخوردگی خواهد بود.
  • دمیدن بینی: بهترین راه برای از بین بردن مخاط دمیدن بینی است.
  • استراحت: چند شب چرت بزنید یا کمی زودتر بخوابید.
  • استرس زدایی: کودکانی که استرس دارند، هنگام سرماخوردگی احساس بدتری دارند. استراحت کنید و از زمان برای خواندن، گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم استفاده کنید. به عبارت دیگر، آرام باشید و ممکن است از سرماخوردگی جلوگیری شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *