صفحه نخست
صفحه نخست

چگونه کودکان با پشتکار تربیت کنیم؟

چگونه کودکان با پشتکار تربیت کنیم؟پشتکار

یک روانشناس کودک با بیان این‌که تمام کودکان می‌توانند دارای پشتکار مناسب باشند،‌ ‌گفت:‌ برای کودکان با پشتکار زیاد علاوه بر هوش،‌ پشتکار متناسب با توان فرد هم لازم است.

به گزارش ایسنا-منطقه یزد، بچه‌های این دوران هم از لحاظ تغذیه و بهداشت و هم از لحاظ محرک‌های محیطی، نسبت به بچه‌های نسل‌های قبل وضعیت بهتری دارند و این عوامل به افزایش بهره هوشی آنها کمک زیادی کرده است.

تحقیقات نشان داده که با وجود این همه هوش و استعداد، اغلب بچه‌های ما وقتی بزرگتر می‌شوند آن طور که انتظار می رود به موفقیت خاصی دست پیدا نمی‌کنند و این به دلیل پرورش نیافتن روحیه تلاش و پشتکار در آنهاست.

روشن است که یک انسان هر چقدر هم که باهوش و با استعداد باشد، اگر به اندازه لازم و کافی تلاش نکند بهره زیادی از موهبت‌های خدادادیش نخواهد برد. پس لطفاً علاوه بر توجهی که به فراهم کردن محیطی غنی برای افزایش هوش فرزندانتان مبذول می‌دارید، به همان اندازه به پرورش روحیه تلاش و پشتکار در آنها هم توجه کنید.

لزوم آموزش درست تلاش کردن برای کودکان

دکتر«امیرعلی منصوری» روانشناس تربیت کودک،‌اظها رکرد: ما آدم ها نیاز داریم برای خوب زندگی کردن، مهارت‌های مختلفی را یاد بگیریم.

وی تلاش و پشتکار را یکی از مهارت‌ها ضروری برای زندگی دانست و افزود:‌ شاید بگویید که تلاش کردن که آموزش نمی‌خواهد چرا که بچه ها از همان ابتدای کودکی خودشان به اندازه کافی اهل تلاش هستند.

این روانشناس کودک گفت:‌ درست است که بچه ها برای هر چیز کوچکی به دفعات زیاد تلاش می کنند و به قول شما خودشان به اندازه کافی اهل تلاشند، اما متأسفانه ما پدر و مادرها با برخی شیوه های تربیتی اشتباه، ذوق تلاش و پشتکار داشتن را در آنها کور می کنیم.

برای مثال در حالی که کودک مان با ذوق و شوق از اینکه می تواند چهار دست و پا روی زمین حرکت کند، دارد خودش را به سمت اسباب بازی مورد علاقه اش می کشاند، ما با یک اشتباه راهبردی اسباب بازی را به دستش می دهیم و به خیال خودمان لطفی هم به او کرده ایم.

غافل از اینکه لذت اصلی برای کودک ما همان مسیر رفتن به سمت اسباب بازی بوده است نه خود اسباب بازی. بنابراین اولین راهکار برای تقویت روحیه تلاش و پشتکار در کودکان آن است که به آنها فرصت چشیدن طعم  تلاش کردن را بدهیم. در ادامه چند راهکار دیگر را هم بررسی می‌کنیم.

بازی، قصه و نقاشی را از قلم نیندازید

وی با بیان این‌که بازی برای بچه‌ها فقط یک سرگرمی نیست،‌ادامه داد: بچه‌ها در عالم بازی، قصه و نقاشی زندگی را تجربه می‌کنند.

منصوری توصیه کرد: با کودکتان بازی کنید و در حین بازی او را به تلاش و پشتکار بیشتر برای رسیدن به هدفش تشویق کنید.

این پزشک روانشناس کودک گفت:‌ موقعی که کودکتان بزرگتر شد و با همسالانش وارد بازی شد، او را تشویق کنید که تا لحظه آخر امیدش را از دست ندهد و تلاش کند، برای او قصه هایی بخوانید که شخصیت هایش اهل تلاش و پشتکار هستند .

کودک خود را از لای پر قو بیرون بیاورید

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که والدین باید کودکتان را برای فردایش تربیت کنند، نه برای امروز، تأکید کرد:‌ والدین نباید همه چیز را به راحتی در اختیار فرزندان قرار دهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: والدین باید در حد توان کودک به او وظایفی را محول کنند و در حین انجام آن کارها خودتان مراقبش باشید.

برای مثال بخشی از پول تو جیبی او را محول کنید به ازای این‌که او هر شب سر ساعت کیسه زباله را بیرون ببرد و در حین این کار خودتان هم همراه او باشید، باج دادن به بچه ها را متوقف کنید، درست است که باج دادن کودکتان را موقتاً ساکت می‌کند، اما به او یاد می‌دهد که می تواند از راه‌های غلط (بدون تلاش و زحمت) به اهدافش برسد. اجازه بدهید کودکتان زندگی کند .

احساس اجبار به انجام یک کار، روحیه تلاش گری کودکان را کمرنگ می‌کند. سعی کنید استعداد ها و علایق او را بشناسید و پشتکار او را در همان زمینه بیشتر تقویت کنید .

کودکان را برای تلاش و پشتکارشان تشویق کنید

به هر حال شکست هم بخشی از زندگی است. ممکن است کودک شما در زمین فوتبال از حریف شکست بخورد، اما شما به خاطر تلاش و پشتکاری که او در تمام ساعت بازی از خود نشان داد او را تحسین کنید. به او بگویید که برای شما بیش از نمره و یا هر موفقیت دیگری این مسئله مهم است که او در هر کاری تمام تلاشش را بکند و به نا امیدی اجازه ندهد که مانع از تلاش و کوشش او بشود.

برای دیدن یه پشنهاد دیگه اینجا کلیک کنید.

برای خواندن دیگر مطالب مجله سیاره گامبیت اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *