صفحه نخست
صفحه نخست

گوش کم شنوا و معرفی اعضای داخلی و خارجی

گوش
گوش

گوش کم شنوا:

چند روزی است که گوش “گومی زومی” دوست گامبیتی پریسا شنوایی همیشگی را ندارد و کمی ضعیف شده است. امروز مادر پریسا ،از دکتر وقت گرفته تا “گومی زومی” را معاینه کند و مشکل او برطرف شود. بچه ها همینکه به مطب رسیدند و وارد شدند، با کنجکاوی به تصاویری از درون گوش، که بر روی دیوار قرار داشت ، نگاه می کردند. وقتی دکتر “گومی زومی” را بررسی کرد یک مرحله شستشو برایش تجویز نمود و به او اطمینان داد که مشکل بزرگی ندارد و جرمش با شستشو مداوا خواهد شد .
دکتر با دیدن نگاه های پر از سئوال بچه ها ، لازم دید کمی درمورد آن و شنوایی برای آنان صحبت کند.

اعضای آن:

او گفت:  گوش از سه بخش تشکیل شده است :  خارجی، میانی وداخلی.گوش خارجی، همان قسمتی است که آن را می بینیم . این قسمت علاوه بر هدایت امواج صوتی به طرف قسمت های دیگر گوش، از آن محافظت می کند. همچنین،گوش خارجی،که از پوست و غضروف تشکیل شده است، در طول عمر ما رشد می کند و بزرگ می شود.
گوش میانی،امواج صوتی را به گوش داخلی منتقل می کند.
گوش داخلی،این ارتعاشات را به پیغام های عصبی تبدیل می کند و به طرف مغز می فرستد. مغز ما ،این پیغام های عصبی را به شکل صدا،درک میکند و ما باخود آن ، می شنویم.

سوالی که در ذهن گامی بو ایجاد شده بود:

“گومی زومی” از اطلاعاتی که بدست آورده بود بسیار خوشحال شد، ولی هنوز سئوالی در ذهن داشت.او پرسید: آقای دکتر می شود در مورد ارتباطش با حفظ تعادل هم کمی توضیح دهید؟
دکتر با حوصله جواب داد:درون گوش ما کانال هایی پر از مایع وجود دارند. زمانی که این مایع حرکت کند،متوجه حرکت بدنمان می شویم.مغز اطلاعات را از گوش و چشم دریافت می کند و بر اسا این اطلاعات،تعادل بدن حفظ می شود.زمانی که درون قایق هستیم،چشم ما حرکت را احساس نمی کند ولی گوش ها ،تکان ها را متوجه می شوند. این اختلاف ، دلیل اصلی گیج شدن مغز ما می باشد.طوری که احساس سرگیجه به ما دست می دهد.

بچه های نازنینم ،در پایان نصیحتی به شما بکنم،هیچو قت با گوش پاک ،توی  اونو تمیز نکنید زیرا آسیب جدی براش ایجاد می کند.
“گومی زومی” و پریسا از دکتر مهربان برای توضیحات مفید، تشکر کردند و قول دادند تا بیشتر مراقب گوش هایشان باشند.
راستی کسی می داند که کوچکترین استخوان بدن در گوش قرار دارد؟ بچه ها چطوره در این مورد تحقیق کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *