صفحه نخست
صفحه نخست

پروانه ها در بوستان سیاره گامبیت

پروانه ها

پروانه ها

امروز پدر وقت آزاد دارد و می خواهد لادن و دوست گامبیتی اش، “گامی ریزه” را برای گردش بیرون ببرد.
همینکه از منزل خارج شدند، اولین چیزی که نظر آن ها را به خود جلب کرد، پروانه های رنگی بودند که در هر طرف دیده می شدند. کلی پروانه در هر طرف وجود داشت و نگاه هر بیننده را به خود جلب می کرد.

هیجان بچه ها با دیدن پروانه ها

وقتی به بوستان نزدیک خانه شان رسیدند، تعداد پروانه ها بیشتر شد و بچه ها با هیجان زیادی دنبال آن ها می دویدند و عکس می گرفتند.
وقتی حسابی خسته شدند روی نیمکت نشستند ، از پدر پرسیدند چرا این همه پروانه در هر گوشه و کنار شهر، دیده می شود؟
پدر برای بچه ها گفت که امسال به دلیل بارش های زیادی که در زمستان و اوایل بهار داشتیم، با افزایش دما و رطوبت هوا،شرایط برای رشد و ازدیاد آنها ایجاد شده و همینطور که می بینید درهمه جا به فراوانی دیده می شوند.

آیا پروانه ها سمی هستند؟

پدر در جواب سئوال “گامی ریزه” که پرسیده بود، آیا این پروانه ها سمی هستند یا نه ،گفت: آنطور که شنیده ام این پروانه ها سمی نیستند و آسیبی برای ما ندارند ، از طرفی عمر پروانه ها بسیار کوتاه است و با گرم شدن هوا،از بین می روند.

پروانه ها، چون از شهد گل ها و گیاهان تغذیه می کنند، به فرایند گرده افشانی کمک زیادی می نمایند، گذشته از این، الگوهای گوناگون و رنگارنگ بر روی بال های پروانه ها، و پرواز نامنظم ولی سبکبال و زیبای آنها ، بهترین دلیل برای تماشای آنها می باشد.
راستی بچه ها ،بد نیست بدانید که تماشای پرواز پروانه ها، یکی از سرگرمی های دوست داشتنی در برخی از کشورها به شمار می رود و طرفداران زیادی دارد.

“گامی ریزه” که میل داشت لادن هم در گفتگوی آنها شرکت کند، به او گفت: لادن تو چه نظری داری؟لادن یا چشمهای گرد شده جواب داد: از نظر علمی، پروانه ها حشراتی با بدنی کشیده و باریک هستند و بالهایی پهن دارند که از پولکهای رنگی پوشیده شده است.ولی از نظر ظاهری از زیبایی ویژه ای برخوردارند، طوری که در فرهنگ ما هم جایگاه خاصی به آنها داده شده است. پروانه، به دلیل ظرافتی که دارد، به عنوان یکی از اسامی دخترانه می باشد و از گذشته تا امروز ،نام مورد پسند خیلی هاست.
به علاوه ، با استفاده از ظاهر زیبای پروانه ها در هنر ، ما کلی وسایل زینتی ، تزیینی،بدلیجات و دکوری به شکل پروانه،
در همه جا می بینیم که این هم دلیل دیگری بر دوست داشتنی بودن پروانه ها است.
پس بیاید تا هستند، از بودنشان لذت ببریم.

#گامبیت-نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *