صفحه نخست
صفحه نخست

شبدر و انواع آن در سیاره گامبیت

شبدر
شبدر

 شبدر

امروز سام و “گالی سامی” دوست گامبیتی اش پیش پدر بزرگشان هستند. پدر بزرگ تصمیم دارد در باغچه حیاط ،چند نوع (شبدر) سبزی خوردن بکارد و بچه ها به کمک او رفتند. در ابتدا همه با هم شروع به مرتب کردن حیاط کردند و کلی وسایل به درد نخور و زباله جمع شد. حالا نوبت به مرتب کردن باغچه رسید.

علف هرز:

پدر بزرگ به هر کدام، یک بیلچه داد و گفت :بچه ها ، علف های هرز را از ریشه در آورید و باغچه را کاملا تمیز کنید. بچه ها با شادی مشغول بکار شده بودند که سام چشمش به یک گیاه با برگهای بنفش افتاد.او پرسید : وای این گیاه چه رنگ زیبایی دارد.بابابزرگ این چیه؟ پدر بزرگ بدون نگاه کردن دوباره تکرار کرد: همه علف های هرز را بکنید! و برای آوردن کیسه زباله، به داخل خانه رفت.

“گالی سامی” با دقت به آن گیاه خوش رنگ نگاه کرد و با صدای بلندی گفت: این شبدر است! من در جایی خوانده ام که گیاه شبدر چهار برگ، همان شبدر شانس است. ببین سام، این گیاه چهار برگ دارد و ظاهرش مانند صلیب است. قدیمی ها اعتقاد داشتند که هر برگ از شبدر مفهوم خاصی دارد، این یعنی ایمان،امید،عشق و شانس. پس اگر موافقی این شبدر قشنگ را نکنیم .

با دیدن کنجکاوی بچه ها با مهربانی گفت: “من شبدر خانگی ام من گیاهی از خانواده بزرگ آنهاهستم. همان هایی که به عنوان علف خودرو می رویند. خیلی از گیاهانی که شما در خانه از آن نگه داری می کنید، در طبیعت هم وجود دارند و رشد می کنند.

ریشه گیاه من، پیاز دارد و برگهایم به رنگ سبز یا بنفش در طبیعت موجود می باشند. “گالی سامی” درست حدس زده بود، من، نشانه ی خوش شانسی هستم”.

بچه ها که با شور خاصی به حرف های اون گوش می کردند، گفتند: تو که برای دیگران نشانه ی خوش شانسی هستی آیا برای خودت هم می توانی کاری بکنی؟ همانطور که شنیدی بابابزرگ می خواهد تمام علف ها را بکند.وسیله ی دفاعی تو چیست؟

شبدر جواب داد: “من در برگ هایم ماده ای دارم که بدمزه است.این بدمزه بودن برای من بد نیست.در عوض، کمک می کند تا گاو و گوسفندان برگ های من را نخورند و من زنده بمانم.البته اگر من را از ریشه در آورید، دیگر نمی توانم کاری بکنم، حتی برای خودم”.

جذابت داشتن شبدر برای بچه ها:

بچه ها که حسابی از شبدر کوچولوی باغچه خوششان آمده بود تصمیم گرفتند موضوع را با پدر بزرگشان در میان بگذارند.داستان ما، که دیگر احساس خطر نمی کرد ،به بچه ها گفت: “راستی به پدر بزرگتان بگویید ، دیگر به گیاهان خودرو، علف هرز نگوید. هرز به چیزی می گویند که به درد نمی خورد،اما گیاهان به درد می خورند چون برای شما گاز اکسیژن تولید می کنند”.

چه کسی می تواند نکته جالب دیگری در باره شبدر بگوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *